Stránka 1 z 2

Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 20 bře 2020 09:20
od ITCrowd
Vzhledem k tomu, že někteří uživatelé neustále trvají na připojení všeho možného pouze na WiFi, pokusím se popsat, proč je lépe se WiFi vyhnout. Snad tento článek přispěje k osvětlení problémů, se kterými se můžete potkat.

Základní rozdíl mezi LAN (kabel) a WiFi:
- LAN - nejlevnější a nejspolehlivější řešení. Port síťové karty počítače je kabelem připojen k portu switche (routeru). Udávaná rychlost spojení - většinou 1Gbps je SKUTEČNÁ rychlost spojení. Navíc funguje v duplexním režimu, tedy síťová karta může vysílat i přijímat zároveň. Ping na router v tomto případě má odezvu pod 1 ms.
Můžete si to představit tak, že jste pro síťovou komunikaci vytvořili obousměrnou dálnici, na které budou putovat jen vaše síťové pakety, nikdo další nemůže do této komunikace vstoupit a nikdo provoz neruší.
- WiFi - nejhorší a nespolehlivé řešení.
- udávaná rychlost (šířka pásma) - je pouze TEORETICKÁ VYPOČTENÁ a v praxi nikdy NEDOSAŽITELNÁ
- o tuto rychlost se dělíte se všemi WiFi zařízeními v síti
- komunikace je rušena okolními WiFi sítěmi
- komunikace je rušena ostatními bezdrátovými zařízeními např. bluetooth
- s rostoucí vzdáleností se rychlost zpomaluje
- ping na router má v tomto případě odezvu jednotky až desítky ms.
Můžete si to představit tak, že pro síťovou komunikaci používáte silnici, kde se auta (pakety) musí vzájemně vyhýbat, na silnici jsou retardéry (pevné překážky, např. zdi), na silnici se pohybují i jiná auta (pakety jiných sítí), navíc se silnice s vzrůstající vzdáleností zužuje.

Jak může vypadat WiFi pásmo v bytovém domě můžete vidět na následujícím obrázku:
InSSIDer.png
WiFi sítě v okolí
V tomto případě těžko zvolíte optimální kanál :smile: .

I když se může zdát, že 13 (14) kanálů v pásmu 2,4 GHz je dostatečné množství, není tomu tak. Tyto kanály se překrývají a tudíž k dispozici máme vlastně pouze 3 vzájemně nerušené kanály. A to je sakra málo. A nové routery umožňují nastavit šířku pásma na 40 MHz (=> větší propustnost a rychlejší přenos dat), čímž se vše ještě více zkomplikuje - na předchozím obrázku např. ssid Xtreme24.
WiFichannels.jpg
WiFi 2,4 GHz - kanály

Protokoly - rozdíl mezi UDP a TCP:
- UDP (User Datagram Protocol) je označován jako nespolehlivý, správněji bez záruky doručení. Jedním zdrojem odesílaná data jsou přijímána a nejsou potvrzována. Neřeší se výpadky bloků dat. Požívá se pro multimedia (stram), VoIP atd., kde by se potvrzováním a požadavkem na nové odeslání chybného, či nedoručeného bloku dat ztratilo příliš mnoho času. Vzpomeňte začátek digitálního vysílání - ona "kostička" v obraze je právě ten nedoručený blok dat. Protože tento protokol nepožaduje potvrzení o doručení, má nízkou režii.
- TCP (Transmission Control Protocol) je spolehlivý, zaručuje správné doručení dat. Komunikace začíná tzv. třícestným handshake:
- klient požádá server o spojení a nabídne číslo relace
- server odpoví a požádá klienta o spojení a potvrdí číslo relace
- klient potvrdí serveru dohodnuté čísalo relace
Teprve nyní začíná přenost dat. Každý blok dat je kontrolován a v případě jeho nedoručení, či poškození, je o blok dat požádáno znovu.
Po přenosu následuje ukončení relace - klent pošle serveru požadavek na ukončení, server pošle potvrzení ukončení.

Zjednodušeně si to lze představit jako rádiovou komunikaci.
UDP - rádiové vysílání - vysílač -> přijímač. Nekontroluje se přenos, ani poruchy.
TCP - spojení mezi dvěma radiovými stanicemi:
- volám mýdlo, zde ručník, příjem
- ručník, zde mýdlo, slyším, příjem
- mýdlo, zde ručník - následuje zpráva (data)
- ručník, zde mýdlo, potvrzuji zprávu - případně opakuj zprávu - (potvrzení správnosti dat)
- mýdlo, zde ručník, konec
- ručník, zde mýdlo, konec
Příklad není možná ten nejlepší, ale je zde vidět velká režie TCP :smile:

Další "komplikace" - QoS (Quality of Service) tato služba se stará o přednostní doručování paketů (dat). Standardní QoS zajišťuje přednostní doručení multimediálních paketů. To proto, aby bylo oněch "kostiček" v obraze co nejméně.

Nyní už víte to nejdůležitější proto, abychom si mohli ukázat jednoduchý příklad. Máme IPTV, televizi na WiFi, herní PC připojen přes WiFi a dejme tomu tablet. A k tomu nějakou plečku router dejme tomu s max. rychlostí 150Mbps. K tomu ještě TV a PC jsou za stěnou. Reálná rychlost bude tak 30Mbps.
Pokud si budete jen hrát, pravděpodobně problémy nenastanou. Pro hru můžeme počítat UDP datový tok asi 2Mbps + sem tam nějaký TCP paket. Zapnete TV - v tom okamžiku si "ukousnete" ze šířky pásma 7-15Mbps (HDTV) pro televizi. Teď už je to natěsno. A přidá se tablet - přehrávání seriálu ve vyském rozlišení 10Mbps. A jsme na hranici.

Co se stane? IPTV má zajištěno přednostní doručování paketů pomocí QoS. Stejně tak seriálové pakety jsou doručovány přednostně. Ovšem pakety pro hru multimediální nejsou. A proto vznikne lag.

Řešení?
Nejlevnější, nejjednodušší a nejspolehlivější - připojit herní PC a TV kabelem. Co se stane? Oběma zařízením jsme vytvořili "dálnici". Tím jsme zaručili bezchybné a rychlé doručení dat. Navíc jsme si uvolnili WiFi síť. A jsme také ohleduplnější k sousedům tím, že jim nerušíme jejich wifi provoz.
Pro představu - skutečně by jste si pro cestu vybrali děravou úzkou okresku, která se každou chvíli ucpe, kde jsou retardéry, každou chvíli tam zavazí nějaký traktor, a čím dále jedete, tím je okreska užší, až musíte skoro zastavit, jen proto aby jste se vyhnuli?
Když můžete mít rovnou dálnici, kde pojedete jen vy, a nikdo jiný?

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 11:10
od Ltb
Publikováno 8)

VELKÉ díky za zajímavý článek, s wifi sítí v každé domácností je tohle jistě často řešená záležitost.

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 11:44
od Prophet
Pěkně sepsáno. Dal jsem to přečíst ne-síťařovi a pochopil :) (A já si aspoň osvěžil střední školu :D )

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 12:24
od petr22
Doplnil bych jeste informaci ze spousta siti je skryta, takze nejsou videt.

Uzivatel pak muze nabyt mylneho dojmu, ze je nekde "volno" nebo "volneji".

Vyzkouseno u kolegy na sidlisti - bezne dostupne appky cca 800 siti, merici zarizeni
detekovalo vice nez 1500 rozdilnych siti.

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 12:29
od ITCrowd
Pokud se užije InSSIDer, pak ukáže i skrytou síť - pokud se tedy bavíme o skrytých sítích pomocí skrytého SSID.

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 15:36
od Karrex
Super! Konečně je na co odkazovat. Díky

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 15:49
od Newendy
Klóbrc dolů!
Pochopil i soused co je anti IT .

Odesláno z mého iPhone 11 pomocí Tapatalk

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 16:00
od Santo
Souhlasím se vším, co ITCrowd napsal. V praxi ale nemám s wifi propojením větší problémy. Používám doma wifi ac (5GHz) pro spojení PC a routru (cca 10 metrů přes dvoje panelákové dveře), ping na router je 4ms, odezva ve hrách dobrá. Možná je to tím, že to 5GHz pásmo není tak zarušené. Kabel je určitě lepší, ale mně to funguje celkem dobře i přes wifi ac.

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 16:29
od ITCrowd
Santo píše:Používám doma wifi ac (5GHz) pro spojení PC a routru (cca 10 metrů přes dvoje panelákové dveře), ping na router je 4ms, odezva ve hrách dobrá. Možná je to tím, že to 5GHz pásmo není tak zarušené.

Přesně tím to je. Ostatně i to lze zjistit pomocí InSSIDeru.
Dle článku by 5GHz znamenalo že
- ona okreska je širší
- málokdo ji používá (není zarušené pásmo)
- ale - zužuje se se vzdáleností rychleji (dáno fyzikálními vlastnostmi 5GHz)
Zrovna tak nebude mít problémy člověk někde na vesnici, kde v okolí není žádná wifina.
Účel článku je hlavně ten, aby i laik pochopil, jaká jsou úskalí hraní přes wifi, a proč je dobré se toho vyvarovat.
No a taky - proč to nepřiznat - nechce se mi to vysvětlovat v tématu pokaždé, když na ten problém narazím. Takže takhle dám jen odkaz na článek :-)

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 16:36
od Prophet
Nechceš si to přidat do podpisu ? :D

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 16:53
od ITCrowd
Chtěl jsem, ale je tu omezení na max. 5 URL. A já už tam 5 článků mám :-)

Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry

Napsal: 22 bře 2020 17:17
od Prophet
Tak jsem si to tam pleskl já no. :D