https://motherboard.vice.com/en_us/arti ... egislation
Celkem pěkné čtení, v podstatě Apple, John Deere a AT&T budou lobovat proti zákonu "Right to Repair". Mají strach aby si při výměně dot. vrstvy u telefonu lidi nepořezali ruce, aby při výměně baterie novou baterii nepoškodili a v neposlední řadě John Deere chce zabránít "neúmyslným" změnám v traktorech které prodává, to vše pro ochranu zákazníka.
Jako člověku který se vrtá ve všem co mu přijde pod ruku se mi to silně zajídá, asi jako bezolovnatá pájka v elektronice kvůli "ekologii", kterou si pro-loboval Philips. Vysvětlení výrobců proč ne, jsou silně alibistická, byť v krajině kde suší kočku mikrovlnkou by to teoreticky mohlo dávat smysl. V podstatě by to bylo prohloubení plánované životnosti přístrojů, zde, ve formě drahého servisu(díky monopolnímu postavení) s tím, že se vyplatí koupit novou věc.
Apple chce prosadit znemožnění práva opravit si HW
Re: Apple chce prosadit znemožnění práva opravit si HW
Rights to Repair = zakon narizujici prodat nahradni dily a servisni dokumentaci kazdemu, kdo o to pozada aniz by splnil zakladni podminky ktere maji vyrobci na autorizovane servisy.
Svym zpusobem maji ty firmy pravdu. U telefonu muze zakaznik neodbornou opravou maximalne zkratovat baterii nebo znicit telefon, ale u auta nebo jine techniky mohou byt nasledky neodborne opravy podstatne tragictejsi. A na tohle by museli vyrobci poskytovat zaruku.
Vlezl by clovek do letadla, kdyby vedel ze ho mohl pres noc opravovat Bill s Frankem, co si koupili dily na Ebay a delali to podle videa na Youtube?
Pointa autorizovanych servisu je ta, ze oprava ma byt provedena pomoci schvalenych soucastek a predepsanym zpusobem. To ceho se vyrobci boji je negativni publicita po zprave, ze vyrobek XY zpusobil nejakou katastrofu, ovsem bez uvedeni informace ze se v tom vrtalo nejake jelito.
Autorizovane servisy, driv nez se zarizeni dotknou, musi posilat techniky na skoleni, kde je jim vysvetlen postup oprav daneho zarizeni. Bezny uzivatel, i kdyz dostane soucastky a tovarni dokumentaci, muze dosahnout vsemoznych vysledku.
S dostupnosti originalnch dilu souvisi taktez dostupmnost pdaleku. Ukazkovy priklad je na konci 80tych let v leteckem prumyslu kdy spadlo letadlo, protoze se za letu utrhlo smerove kormidlo. Vysetrovanim se ukazalo, ze 3 ze 4 sroubu drizicich kormidlo byly padelky s cenou 20 USD misto 600 USD za original s odpovidajici pevnosti.
Ja opravuju elektroniku docela dlouho a soucastky by se mi hodne, hodne hodily, nicmene fotek toho jak to dopadne kdyz se k soucastkam dostane nekdo kdo to neumi a pokusi se o opravu mam cele fotoalbum. Spousta lidi navic neuzna svoji chybu a potom co si napriklad znici fotak zacnou obvinovat vyrobce zarizeni nebo prodejce soucastek co jim to prodal za sunt.
Krajina kde se susi kocka v mikrovlnce? Cesky blbec neni o nic mene kreativni nez americky blbec, osobne jsem videl treba jak soused hasil ohen na ohnisti pomoci kyblu petroleje nebo jsem opakovane na stavenisti u nasich garazi vecer v desti vypinal michacku, ktera byla stale zapojena do el. site. A o to jde take - o soudni spory s blbcema, co nespravnym pouzitim zakoupenych soucastek zpusobili skodu bud sobe, nebo ostatnim. Spoustu dilu jde namontovat chybne a tim je znicit, aniz by to na nich bylo na prvni pohled videt.
Svym zpusobem maji ty firmy pravdu. U telefonu muze zakaznik neodbornou opravou maximalne zkratovat baterii nebo znicit telefon, ale u auta nebo jine techniky mohou byt nasledky neodborne opravy podstatne tragictejsi. A na tohle by museli vyrobci poskytovat zaruku.
Vlezl by clovek do letadla, kdyby vedel ze ho mohl pres noc opravovat Bill s Frankem, co si koupili dily na Ebay a delali to podle videa na Youtube?
Pointa autorizovanych servisu je ta, ze oprava ma byt provedena pomoci schvalenych soucastek a predepsanym zpusobem. To ceho se vyrobci boji je negativni publicita po zprave, ze vyrobek XY zpusobil nejakou katastrofu, ovsem bez uvedeni informace ze se v tom vrtalo nejake jelito.
Autorizovane servisy, driv nez se zarizeni dotknou, musi posilat techniky na skoleni, kde je jim vysvetlen postup oprav daneho zarizeni. Bezny uzivatel, i kdyz dostane soucastky a tovarni dokumentaci, muze dosahnout vsemoznych vysledku.
S dostupnosti originalnch dilu souvisi taktez dostupmnost pdaleku. Ukazkovy priklad je na konci 80tych let v leteckem prumyslu kdy spadlo letadlo, protoze se za letu utrhlo smerove kormidlo. Vysetrovanim se ukazalo, ze 3 ze 4 sroubu drizicich kormidlo byly padelky s cenou 20 USD misto 600 USD za original s odpovidajici pevnosti.
Ja opravuju elektroniku docela dlouho a soucastky by se mi hodne, hodne hodily, nicmene fotek toho jak to dopadne kdyz se k soucastkam dostane nekdo kdo to neumi a pokusi se o opravu mam cele fotoalbum. Spousta lidi navic neuzna svoji chybu a potom co si napriklad znici fotak zacnou obvinovat vyrobce zarizeni nebo prodejce soucastek co jim to prodal za sunt.
Krajina kde se susi kocka v mikrovlnce? Cesky blbec neni o nic mene kreativni nez americky blbec, osobne jsem videl treba jak soused hasil ohen na ohnisti pomoci kyblu petroleje nebo jsem opakovane na stavenisti u nasich garazi vecer v desti vypinal michacku, ktera byla stale zapojena do el. site. A o to jde take - o soudni spory s blbcema, co nespravnym pouzitim zakoupenych soucastek zpusobili skodu bud sobe, nebo ostatnim. Spoustu dilu jde namontovat chybne a tim je znicit, aniz by to na nich bylo na prvni pohled videt.
Re: Apple chce prosadit znemožnění práva opravit si HW
Samozřejmě, monopolům vždycky prospěje zákonem zlikvidovat jakýkoliv náznak konkurence, a umožnit rukojmím, totiž zákazníkům, kteří si jako správné stádo koupí předražený šmejd s limitovanou životností, opravovat stále se opakující závady i provádět povinnou pravidelnou údržbu POUZE v autorizovaných servisech, kde mají "regulované" ceny a marže náhradních dílů a potřeb v řádech desítek tisíc procent. Nebo vůbec neopravovat, a nařídit jim že si musí koupit nový stejný krám.
Zrovna u těch traktorů šlo o to, že se uprostřed práce rozsvítila kontrolka, stroj zůstal stát na poli, a sedlák dva nebo více dní čekal než přijede certifikovaný servis a vymění certifikovaný olej a certifikované filtry, načež odemkne počítač a může se orat dál. Tak jim to Ukroši crackli a dělají si to sami, na počkání
Nejen nízkonákladové společnosti šetří kde se dá, takže ty díly nekupují ani na Ebay, ale vůbec. Servisní lhůty se natahují i několikanásobně, a létá se a létá a létá... Protože to tak nařídil kravaťák s MBA, který tomu rozumí ze všech nejlépe.
Zrovna u těch traktorů šlo o to, že se uprostřed práce rozsvítila kontrolka, stroj zůstal stát na poli, a sedlák dva nebo více dní čekal než přijede certifikovaný servis a vymění certifikovaný olej a certifikované filtry, načež odemkne počítač a může se orat dál. Tak jim to Ukroši crackli a dělají si to sami, na počkání
petr22 píše:Vlezl by clovek do letadla, kdyby vedel ze ho mohl pres noc opravovat Bill s Frankem, co si koupili dily na Ebay a delali to podle videa na Youtube?
Nejen nízkonákladové společnosti šetří kde se dá, takže ty díly nekupují ani na Ebay, ale vůbec. Servisní lhůty se natahují i několikanásobně, a létá se a létá a létá... Protože to tak nařídil kravaťák s MBA, který tomu rozumí ze všech nejlépe.
"Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!
(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)
(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)
Re: Apple chce prosadit znemožnění práva opravit si HW
petr22
Samozřejmě máš pravdu, ale fungovat jak píšeš to bude jen v ideálním světě, kdy si je zákazník-výrobce roven, a ne ve světě kde je zákazník jen chodící prkenicí.
Samozřejmě kdejaký lempl se hrabat v telefonu "nemůže", ale zrovna tady si sami výrobci zadělali na problém kvůli výměně hloupé baterie.
A s těmi opravami "amatéry" také souhlasím, ale tomu nezabrání ani x desítek zákazů.
U toho auta jak jsem psal, je to myšleno na drobnější, neautorizované servisy. Tuším že se ještě dá dohledat jak vypadala výměna oleje v oktávce u autorizovaného servisu(natáčeno kamerou v kapotě). Servisák vytáhl velkou stříkačkou nějaký olej a pak dolil nový olej, příp. u dalších poruch měnili díly z aut jiných zákazníků. Např. u nás není možné u aut. servisu sledovat výměnu oleje, prý kvůli bezpečnosti. V Německu to zase nevadilo a servisák mi dokonce vysvětloval proč musí vyčistit i koš a že auto nahýbá na stranu aby vytekl všechen olej, a že do filtru leje olej protože by motor chvilinku jel na sucho.
Pokud je to skutečně takhle, tak to není úplně v pořádku, na druhou stranu, mě by to ulehčilo práci. Ale když si vezmeš třeba staré výrobky, u praček bylo i schéma zapojení, k osciloskopu tektronix mám kompletní servisní dokumentaci, k reprákům pioneer bylo i schéma výhybky. Podle mě se s tím přestalo nejen z důvodu konkurenčního boje, ale také z důvodu aby ty věci nebyly tak snadno opravitelné. A je to i pěkný paradox, všude se hlásá chovejte se ekologicky, ale toto, vč. bezolovnaté pájky jde proti ekologii tak, že si toho všimne i trochu chytřejší laik.
Samozřejmě máš pravdu, ale fungovat jak píšeš to bude jen v ideálním světě, kdy si je zákazník-výrobce roven, a ne ve světě kde je zákazník jen chodící prkenicí.
Samozřejmě kdejaký lempl se hrabat v telefonu "nemůže", ale zrovna tady si sami výrobci zadělali na problém kvůli výměně hloupé baterie.
A s těmi opravami "amatéry" také souhlasím, ale tomu nezabrání ani x desítek zákazů.
U toho auta jak jsem psal, je to myšleno na drobnější, neautorizované servisy. Tuším že se ještě dá dohledat jak vypadala výměna oleje v oktávce u autorizovaného servisu(natáčeno kamerou v kapotě). Servisák vytáhl velkou stříkačkou nějaký olej a pak dolil nový olej, příp. u dalších poruch měnili díly z aut jiných zákazníků. Např. u nás není možné u aut. servisu sledovat výměnu oleje, prý kvůli bezpečnosti. V Německu to zase nevadilo a servisák mi dokonce vysvětloval proč musí vyčistit i koš a že auto nahýbá na stranu aby vytekl všechen olej, a že do filtru leje olej protože by motor chvilinku jel na sucho.
Rights to Repair = zakon narizujici prodat nahradni dily a servisni dokumentaci kazdemu, kdo o to pozada aniz by splnil zakladni podminky ktere maji vyrobci na autorizovane servisy.
Pokud je to skutečně takhle, tak to není úplně v pořádku, na druhou stranu, mě by to ulehčilo práci. Ale když si vezmeš třeba staré výrobky, u praček bylo i schéma zapojení, k osciloskopu tektronix mám kompletní servisní dokumentaci, k reprákům pioneer bylo i schéma výhybky. Podle mě se s tím přestalo nejen z důvodu konkurenčního boje, ale také z důvodu aby ty věci nebyly tak snadno opravitelné. A je to i pěkný paradox, všude se hlásá chovejte se ekologicky, ale toto, vč. bezolovnaté pájky jde proti ekologii tak, že si toho všimne i trochu chytřejší laik.
-
- Mohlo by vás zajímat
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 7
- 2789
-
od ShadowWord:Pain
Zobrazit poslední příspěvek
28 zář 2023 20:58
-
- 9
- 838
-
od JuraseK20
Zobrazit poslední příspěvek
23 dub 2023 17:45
-
- 2
- 892
-
od X
Zobrazit poslední příspěvek
15 lis 2023 15:03
-
- 7
- 1154
-
od Jarda_For
Zobrazit poslední příspěvek
23 úno 2024 20:59
Zpět na “Vše ostatní (z oblasti IT)”
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů