Registrace dronu - povinna od 31.12.2020 - testy
Napsal: 01 led 2021 20:32
Ahoj, koukam ze jste celkove skepticky vuci registraci, ale jestli bude chtit provest, mozna vam toto pomuze.
Teda udelal jsem registraci az na 3 a jeste k tomu s 10 chybami z 40 otazek. Ale snad nekdo z vas me chyby odhalite a opravite.
Stranky na registraci : https://dron.caa.cz/
40. UAS má určitá omezení týkající se prostředí provozu (rozsah provozních teplot, maximální odolnost vůči větru, meteorologické podmínky, atd.). Kde má dálkově řídící pilot tyto informace primárně hledat?
Na diskuzních fórech dálkově řídících pilotů.
Na internetových stránkách prodejce.
Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví.
x V uživatelské příručce.
39. Je potřeba u funkce Return to Home (RTH) modifikovat parametry pro postup ztráty spojení pro každý let?
Je nezbytné nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat domů, avšak pouze při letech nad shromážděním lidí.
Parametry pro postup ztráty spojení nezávisí na oblasti provozu a neměly by být modifikovány.
x Pro každý let je potřeba nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat "domů".
Parametry pro postup ztráty spojení jsou přednastaveny výrobcem a nelze je modifikovat.
38. Je dovoleno, aby byli lidé na veřejném místě zachyceni na záběrech pořízených UA?
Ano, pokud záznam každé osoby netrvá déle než 5 sekund.
Ano, pokud snímky a videa necílí na jednotlivce.
x Ne, vždy je to předpisy výslovně zakázáno.
Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
37. Které z tvrzení ohledně provozu UA nad stadionem s přítomnými diváky je správné?
x UA nesmí přelétat nad shromážděními lidí.
Provoz je možný, pokud není pořizován záznam události.
Provoz je možný, pokud jsou k tomu vhodné meteorologické podmínky.
Pokud je UA ve vlastnictví provozovatele stadionu, rozhoduje o provozu UA provozovatel stadionu.
36. Únavu dálkově řídícího pilota může zvýšit:
Současné provádění více činností.
x Všechny uvedené možnosti jsou správné.
Prodloužení doby letu nad původní předpoklad.
Manuální řízení bezpilotního letadla.
35. Spojení kolika družic s UAS je potřeba k získání polohy pomocí GPS?
Stačí jedna nebo dvě.
Minimálně 4.
Na počtu družic nezáleží.
x Minimálně 3.
34. Musí dálkově řídící pilot před letem s UAS provést předletovou kontrolu jeho vybavení?
x Ano, dálkově řídící pilot musí před letem zkontrolovat, že UAS funguje správně.
Ne, pouze pokud UAS létá pro komerční účely a přelétává pouze osoby zapojené do provozu.
Ano, ale pouze pokud došlo k nedávnému poškození UAS a pilot ho byl schopen opravit.
Ne, není povinností dálkově řídícího pilota zkontrolovat stav UAS před letem.
33. Může mít konzumace alkoholu vliv na podmínky bezpečnosti letu?
Pouze při letu v řízeném vzdušném prostoru.
Ne, konzumace alkoholu nemá na dálkově řídící piloty vliv.
Ano, ale pouze pokud je hladina alkoholu v krvi vyšší než 0,5 promile.
x Ano, vždy.
32. Do jaké vzdálenosti může pilot s bezpilotním letadlem letět?
Do vzdálenosti maximálně 200 metrů od místa dálkově řídícího pilota.
Do vzdálenosti stanovené v příručce výrobce dodávané s bezpilotním letadlem.
Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky.
x Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky, má přehled o vzdušném prostoru a pozoruje provozní prostředí.
31. Pokud při provozu konkrétního UAS dojde k „mimořádné situaci“, co je obecně potřeba zohlednit?
Postup je vždy stejný, bez ohledu na to, o jaké bezpilotní letadlo se jedná.
Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit v průběhu letu v uživatelské příručce daného UAS.
Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v uživatelské příručce daného UAS.
30. Proč je důležité při pořizování snímků nebo videí pomocí UAS zohlednit problematiku GDPR?
Aby se zabránilo jakémukoli porušování zákazu fotografování.
Aby se zabránilo letům v zakázaném vzdušném prostoru.
Aby se zabránilo šíření utajovaných informací.
x Aby se předešlo fotografování osob takovým způsobem, který umožňuje jejich identifikaci na snímcích.
29. Která z následujících možností představuje nezapojenou osobu?
Osoba, která byla poučena a výslovně souhlasila s účastí na provozu.
x Turista sledující provoz.
Dálkově řídící pilot.
Pozorovatel UA.
28. Jaké jsou v „otevřené“ kategorii provozu požadavky na registraci provozovatelů?
x Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g, nebo letadel lehčích než 250 g, jsou-li vybavena záznamovým zařízením, jako je kamera nebo mikrofon, nejedná-li se o hračky.
Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g.
Registrace je povinná pro provozovatele všech bezpilotních letadel.
Registrace je povinná pro provozovatele využívající bezpilotní letadla výhradně ke komerčním účelům.
27. Kdo je provozovatelem letadla?
Prodejce bezpilotního letadla.
Dálkově řídící pilot bezpilotního letadla.
x Osoba odpovědná za to, že let bude proveden bezpečně a že dálkově řídící pilot má odbornou způsobilost pro třídu používaného bezpilotního letadla.
Výrobce bezpilotního letadla.
26. Jak správně zareaguje dálkově řídící pilot v případě neočekávaného přeletu nad nezapojenými osobami?
Okamžitě přistane.
x Co nejvíce zkrátí dobu, po kterou UA nad těmito osobami letí.
Přelet nezapojených osob dokončí bez omezení a při zpátečním letu osoby přeletí znovu.
Zastaví UA nad nezapojenými osobami a počká, dokud osoby nezmizí z oblasti provozu.
25. Při letu UA pod masivním ocelovým mostem lze důvodně předpokládat:
Poruchu baterie a vysazení motoru.
Vyšší spotřebu baterie.
x Neočekávanou ztrátu VLOS.
Problém s kompasem a ztrátu GPS.
24. Které z následujících tvrzení je pravdivé?
Nařízení UAS se nevztahují na lety bezpilotních letadel nad pozemkem ve vlastnictví dálkově řídícího pilota nebo provozovatele UAS.
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 100 nebo více osob.
x Nařízení UAS (nařízení (EU) 2019/947) neplatí pro provoz UAS uvnitř objektů (budov).
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 12 nebo více osob.
23. Co z následujícího není v odpovědnosti dálkově řídícího pilota?
Mít příslušnou způsobilost pro podkategorii zamýšleného provozu UAS pro provádění svých úkolů a mít při provozu UAS u sebe průkaz způsobilosti.
Pokud je držitelem průkazu způsobilosti a má dostatečnou praxi, nevyžaduje se, aby dodržoval uživatelskou příručku a postupy provozovatele.
x Nevykonávat povinnosti pod vlivem psychoaktivních látek nebo alkoholu, nebo pokud je zdravotně nezpůsobilý k výkonu svých úkolů v důsledku zranění, únavy, užívání léků, nevolnosti nebo jiných příčin.
Získat aktualizované informace relevantní pro zamýšlený provoz ohledně zeměpisných zón publikovaných členským státem provozu.
22. Kde lze získat informace o výkonnostních omezeních konkrétního UA?
Na internetových stranách Úřadu pro civilní letectví.
V regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x V uživatelské příručce daného UAS.
Praktickou zkouškou.
21. Je povoleno létat bezpilotním letadlům uvnitř zeměpisných zón?
Provoz je možný pouze v souladu s podmínkami a/nebo omezeními dané zeměpisné zóny.
Ano, pokud je výška letu omezena na 50 m a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
x Ne, všechny lety prováděné v těchto zónách vyžadují povolení příslušného správního orgánu.
Ano, pokud je hmotnost UA nižší než 2 kg a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
20. Které tvrzení o provozu ve vizuálním dohledu (VLOS) je správné?
Pokud není schopen UA vidět pilot, spoléhá se na pozorovatele vzdušného prostoru.
Za VLOS se považují lety do výšky maximálně 120 m nad zemí.
x Provozem VLOS se rozumí, že UA zůstává po celou dobu letu v dohledu.
Pokud se UA ztratí z dohledu díky přírodním překážkám, jedná se stále o VLOS.
19. Kdo je odpovědný za pojištění dronu, je-li pojištění právními předpisy požadováno?
Pouze dálkově řídící pilot.
Jak provozovatel dronu, tak dálkově řídící pilot.
x Požadavek na pojištění provozu UA neexistuje.
Pouze provozovatel dronu.
18. „Otevřená“ kategorie provozu vyžaduje:
Certifikaci UAS a osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
Povolení Úřadu pro civilní letectví.
Předložení posouzení bezpečnostních rizik nebo prohlášení (deklarace) o provozu Úřadu pro civilní letectví.
x Registraci provozovatele UAS, osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota a dodržování provozních omezení této kategorie provozu.
17. Bezpilotní letadlo o hmotnosti 3 kg létá ve vodorovné vzdálenosti 7 m od nezapojených osob. Je tento provoz legální?
Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C2, pro kterou je minimální bezpečná vodorovná vzdálenost od nezapojených osob 5 m.
Ne, i bez štítku třídy spadá do třídy C3 a musí dodržovat minimální bezpečnou vodorovnou vzdálenost od nezapojených osob 150 m.
Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C1 a může létat i nad nezapojenými osobami, pokud se nejedná o shromáždění lidí.
x Ne, pokud je toto UA vybaveno štítkem třídy C2, musí dodržovat vzdálenost nejméně 30 m od nezapojených osob, resp. 5 m s aktivní funkcí nízkorychlostního režimu „low speed mode“.
16. Doplňte správně následující větu: „Kontrolní seznam pro předletovou kontrolu...“:
používají pouze profesionální dálkově řídící piloti.
x používají piloti bezpilotních letadel k zajištění jejich bezpečného a legálního provozu.
může být využit policií ke kontrole, zda dálkově řídící pilot splňuje předpisy.
lze použít k informování nezapojených osob, čímž se z nich stanou osoby „zapojené“.
15. Co v kontextu bezpilotních letadel znamená prakticky zkratka VLOS?
Pilot létá se svým bezpilotním letadlem do takové vzdálenosti, že jej není schopen vidět.
Pilot létá v blízkosti osob horizontálně.
x Pilot létá s bezpilotním letadlem tak, že je schopen ho po celou dobu letu vidět.
V rámci předletové přípravy pilot zkontroloval předpověď počasí.
14. V rámci předletové kontroly pilot nemusí zkontrolovat:
Okolní vzdušný prostor a případnou přítomnost jiných uživatelů vzdušného prostoru.
Správnou polohu těžiště u soukromě zhotoveného letadla s pevnými křídly.
Bezpečné a zajištěné nasazení vrtulí.
x Letové plány letadel s pilotem na palubě v oblasti provozu.
13. Kde naleznete aktuální vyobrazení zeměpisných zón v ČR pro bezpilotní letadla?
Na internetových stránkách Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol).
Na internetových stránkách Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Na internetových stránkách Řízení letového provozu ČR, s.p. (ŘLP ČR, s.p.).
12. Jaký systém osvětlení musí být na bezpilotním letadle zastavěn pro noční lety?
Červená / zelená světla.
Žluté / červené stroboskopické světlo.
Zelené stroboskopické světlo.
x Bílé stroboskopické světlo.
11. Je létání za podmínek vizuálního dohledu (VLOS) podmíněno využitím pozorovatele bezpilotního letadla?
Ano, dálkově řídící pilot musí vždy využívat pozorovatele bezpilotního letadla.
Ano, jedná se o požadavek nařízení (EU) č. 209/947 pro provoz VLOS.
Ne, můžete využít nezapojenou osobu, aby vám pomohla.
x Ne, pro létání s bezpilotním letadlem ve vizuálním dohledu (VLOS) není potřeba využít pozorovatele bezpilotního letadla.
10. Jaká je správná reakce dálkově řídícího pilota, pokud do zóny jeho provozu vstoupí jiný provoz letadel?
Musí dát přednost rozměrově menším letadlům.
Musí dát přednost všem jiným letadlům.
Musí dát přednost letadlu přilétávajícímu zprava.
x Musí dát přednost pouze letadlům s pilotem na palubě.
9. Jaká je povolená maximální výška od nejbližšího bodu na povrchu země?
100 m
x 120 m
150 m
50 m
8. Které z údajů „předpovědi počasí“ by měly být pro provoz Vašeho UAS nejpodstatnější?
Všechna data meteorologické zprávy METAR.
x Teplota, vítr, vlhkost, srážky.
Výstrahy na námrazu a bouřky, úrovně ozónové vrstvy a pylových alergenů.
Letová dohlednost, atmosférický tlak.
7. Situační povědomí dálkově řídícího pilota je založeno na:
x Schopnosti pilota vnímat všechna možná rizika v provozním prostředí, chápat je a jednat podle nich.
Schopnosti pilota ovládat UAS pomocí vizuálního systému připojeného ke kameře, jako je metoda FPV (first-person view).
Schopnosti pilota ovládat UAS s pomocí pozorovatele bezpilotního letadla.
Schopnosti pilota provozovat UAS mimo vizuální dohled.
6. Co se v letectví rozumí pojmem „security“?
Pravidla létání ve vzdušném prostoru stanovující právo přednosti.
x Ochrana letectví před protiprávními činy.
Zvláštní pojištění pokrývající škody zapříčiněné provozem UAS.
Funkce UAS, která zamezuje letu ve vyhrazeném vzdušném prostoru.
5. Která z následujících možností pro provoz UAS označených třídou C0 v podkategorii A1 je pravdivá?
x Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
Dálkově řídící pilot může přelétat shromáždění lidí a od nezapojených osob musí dodržovat vodorovnou vzdálenost alespoň 30 m.
Dálkově řídící pilot může přelétat nad shromážděním lidí a nad nezapojenými osobami.
Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby.
4. Kdy je potřeba prohlédnout hlavní součásti UAS?
Příležitostně.
Jen v případě nehody.
Pouze při letu nad shromážděními lidí.
x Před každým letem a po něm.
3. Je provoz UAS v těsné blízkosti řízeného letiště povolen?
Ano, pilot musí dodržovat omezení dané příslušnými zeměpisnými zónami v oblasti provozu.
Ano, v blízkosti letiště může pilot létat v tzv. „NO-FLY“ zeměpisných zónách.
Ano, pilot nesmí létat pouze v prostoru aktivních vzletových a přistávacích drah letiště.
x Ne.
2. Co je to „kontrolní seznam“ a jak jej lze použít, ve vztahu k provozu UAS?
Strukturovaný seznam oblastí provozu, které byly v souvislosti s provozem UAS již posouzeny. Při použití tohoto kontrolního seznamu není třeba předmětné oblasti provozu znovu posuzovat.
x Strukturovaný seznam předepsaných položek a činností, které musejí být provedeny, nebo body, jež je třeba zohlednit. Lze ho použít např. pro předletovou přípravu, předletovou kontrolu, nouzové postupy, údržbu.
Seznam, který je potřeba použít k prokázání, že byly pravidelně prováděny všechny nezbytné kontroly UAS. Používá se výhradně pro potřeby pojištění provozu UAS a při kontrole policií.
Seznam dat předletových kontrol, který lze využít při jakékoli pojistné události.
1. Jak můžete v souvislosti s provozem UAS definovat „mimořádnou situaci“?
Pouze situace, při níž je v důsledku úplné ztráty řízení nevyhnutelná havárie UA.
x Situace je definována jako „mimořádná“ pouze pokud je uvedena v seznamu „mimořádných události“ v materiálech AMC nebo v uživatelské příručce.
Pouze situace, přinichž dojde k ohrožení nezapojených osob a kdy je nevyhnutelná letecká nehoda.
Situace, při níž je reálná možnost provozu UAS omezena v důsledku jedné nebo více nepředvídaných (nenadálých) událostí.
xx.Které tvrzení o provozu nad shromážděním lidí je správné?
Pokud jsou osoby tvořící shromáždění zapojené do provozu.
Povoluje se při letu nejméně 120 metrů nad úrovní země.
x V „otevřené“ kategorii provozu je let nad shromážděním lidí zakázán.
S předchozím souhlasem osob, které tvoří shromáždění.
xx.Je možné pořizovat snímky nebo videa soukromého života osob?
Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány ve veřejných prostorech.
Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
x Ne, pokud nemáte od těchto osob výslovný souhlas.
Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány v soukromých prostorech.
xx.Co je považováno za autonomní provoz?
x Rozumí se jím provoz, při kterém je bezpilotní letadlo provozováno bez možnosti zásahu dálkově řídícího pilota.
Rozumí se jím provoz, během kterého je bezpilotní letadlo manuálně řízeno.
Jedná se o provoz v automatickém režimu s možností zásahu dálkově řídícího pilota.
Rozumí se jím provoz, během kterého bezpilotní letadlo letí s pomocí dálkově řídícího pilota.
xx.Během předletové kontroly není potřeba ověřit následující faktory související s bezpečností letu:
Vhodnost meteorologických podmínek.
Vhodnost provozní oblasti (zejména přítomnost překážek a osob v oblasti provozu).
Úroveň nabití baterie, případně dobíjení baterie (je-li to použitelné).
X Hmotnost bezpilotního letadla.
xx.Je při řízení bezpilotního letadla povoleno pití alkoholu?
Ne, řízení s více než 0,2 promile v krvi je nelegální.
Ano, pokud je pilot držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
X Ne, nikdy.
Ano, pokud je pilotovi více než 18 let.
xx.Kdo zajišťuje pokyny pro údržbu?
Pro UAS nejsou požadovány pokyny pro údržbu.
X Výrobce UAS.
Úřad pro civilní letectví.
Prodejce UAS.
Teda udelal jsem registraci az na 3 a jeste k tomu s 10 chybami z 40 otazek. Ale snad nekdo z vas me chyby odhalite a opravite.
Stranky na registraci : https://dron.caa.cz/
40. UAS má určitá omezení týkající se prostředí provozu (rozsah provozních teplot, maximální odolnost vůči větru, meteorologické podmínky, atd.). Kde má dálkově řídící pilot tyto informace primárně hledat?
Na diskuzních fórech dálkově řídících pilotů.
Na internetových stránkách prodejce.
Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví.
x V uživatelské příručce.
39. Je potřeba u funkce Return to Home (RTH) modifikovat parametry pro postup ztráty spojení pro každý let?
Je nezbytné nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat domů, avšak pouze při letech nad shromážděním lidí.
Parametry pro postup ztráty spojení nezávisí na oblasti provozu a neměly by být modifikovány.
x Pro každý let je potřeba nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat "domů".
Parametry pro postup ztráty spojení jsou přednastaveny výrobcem a nelze je modifikovat.
38. Je dovoleno, aby byli lidé na veřejném místě zachyceni na záběrech pořízených UA?
Ano, pokud záznam každé osoby netrvá déle než 5 sekund.
Ano, pokud snímky a videa necílí na jednotlivce.
x Ne, vždy je to předpisy výslovně zakázáno.
Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
37. Které z tvrzení ohledně provozu UA nad stadionem s přítomnými diváky je správné?
x UA nesmí přelétat nad shromážděními lidí.
Provoz je možný, pokud není pořizován záznam události.
Provoz je možný, pokud jsou k tomu vhodné meteorologické podmínky.
Pokud je UA ve vlastnictví provozovatele stadionu, rozhoduje o provozu UA provozovatel stadionu.
36. Únavu dálkově řídícího pilota může zvýšit:
Současné provádění více činností.
x Všechny uvedené možnosti jsou správné.
Prodloužení doby letu nad původní předpoklad.
Manuální řízení bezpilotního letadla.
35. Spojení kolika družic s UAS je potřeba k získání polohy pomocí GPS?
Stačí jedna nebo dvě.
Minimálně 4.
Na počtu družic nezáleží.
x Minimálně 3.
34. Musí dálkově řídící pilot před letem s UAS provést předletovou kontrolu jeho vybavení?
x Ano, dálkově řídící pilot musí před letem zkontrolovat, že UAS funguje správně.
Ne, pouze pokud UAS létá pro komerční účely a přelétává pouze osoby zapojené do provozu.
Ano, ale pouze pokud došlo k nedávnému poškození UAS a pilot ho byl schopen opravit.
Ne, není povinností dálkově řídícího pilota zkontrolovat stav UAS před letem.
33. Může mít konzumace alkoholu vliv na podmínky bezpečnosti letu?
Pouze při letu v řízeném vzdušném prostoru.
Ne, konzumace alkoholu nemá na dálkově řídící piloty vliv.
Ano, ale pouze pokud je hladina alkoholu v krvi vyšší než 0,5 promile.
x Ano, vždy.
32. Do jaké vzdálenosti může pilot s bezpilotním letadlem letět?
Do vzdálenosti maximálně 200 metrů od místa dálkově řídícího pilota.
Do vzdálenosti stanovené v příručce výrobce dodávané s bezpilotním letadlem.
Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky.
x Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky, má přehled o vzdušném prostoru a pozoruje provozní prostředí.
31. Pokud při provozu konkrétního UAS dojde k „mimořádné situaci“, co je obecně potřeba zohlednit?
Postup je vždy stejný, bez ohledu na to, o jaké bezpilotní letadlo se jedná.
Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit v průběhu letu v uživatelské příručce daného UAS.
Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v uživatelské příručce daného UAS.
30. Proč je důležité při pořizování snímků nebo videí pomocí UAS zohlednit problematiku GDPR?
Aby se zabránilo jakémukoli porušování zákazu fotografování.
Aby se zabránilo letům v zakázaném vzdušném prostoru.
Aby se zabránilo šíření utajovaných informací.
x Aby se předešlo fotografování osob takovým způsobem, který umožňuje jejich identifikaci na snímcích.
29. Která z následujících možností představuje nezapojenou osobu?
Osoba, která byla poučena a výslovně souhlasila s účastí na provozu.
x Turista sledující provoz.
Dálkově řídící pilot.
Pozorovatel UA.
28. Jaké jsou v „otevřené“ kategorii provozu požadavky na registraci provozovatelů?
x Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g, nebo letadel lehčích než 250 g, jsou-li vybavena záznamovým zařízením, jako je kamera nebo mikrofon, nejedná-li se o hračky.
Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g.
Registrace je povinná pro provozovatele všech bezpilotních letadel.
Registrace je povinná pro provozovatele využívající bezpilotní letadla výhradně ke komerčním účelům.
27. Kdo je provozovatelem letadla?
Prodejce bezpilotního letadla.
Dálkově řídící pilot bezpilotního letadla.
x Osoba odpovědná za to, že let bude proveden bezpečně a že dálkově řídící pilot má odbornou způsobilost pro třídu používaného bezpilotního letadla.
Výrobce bezpilotního letadla.
26. Jak správně zareaguje dálkově řídící pilot v případě neočekávaného přeletu nad nezapojenými osobami?
Okamžitě přistane.
x Co nejvíce zkrátí dobu, po kterou UA nad těmito osobami letí.
Přelet nezapojených osob dokončí bez omezení a při zpátečním letu osoby přeletí znovu.
Zastaví UA nad nezapojenými osobami a počká, dokud osoby nezmizí z oblasti provozu.
25. Při letu UA pod masivním ocelovým mostem lze důvodně předpokládat:
Poruchu baterie a vysazení motoru.
Vyšší spotřebu baterie.
x Neočekávanou ztrátu VLOS.
Problém s kompasem a ztrátu GPS.
24. Které z následujících tvrzení je pravdivé?
Nařízení UAS se nevztahují na lety bezpilotních letadel nad pozemkem ve vlastnictví dálkově řídícího pilota nebo provozovatele UAS.
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 100 nebo více osob.
x Nařízení UAS (nařízení (EU) 2019/947) neplatí pro provoz UAS uvnitř objektů (budov).
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 12 nebo více osob.
23. Co z následujícího není v odpovědnosti dálkově řídícího pilota?
Mít příslušnou způsobilost pro podkategorii zamýšleného provozu UAS pro provádění svých úkolů a mít při provozu UAS u sebe průkaz způsobilosti.
Pokud je držitelem průkazu způsobilosti a má dostatečnou praxi, nevyžaduje se, aby dodržoval uživatelskou příručku a postupy provozovatele.
x Nevykonávat povinnosti pod vlivem psychoaktivních látek nebo alkoholu, nebo pokud je zdravotně nezpůsobilý k výkonu svých úkolů v důsledku zranění, únavy, užívání léků, nevolnosti nebo jiných příčin.
Získat aktualizované informace relevantní pro zamýšlený provoz ohledně zeměpisných zón publikovaných členským státem provozu.
22. Kde lze získat informace o výkonnostních omezeních konkrétního UA?
Na internetových stranách Úřadu pro civilní letectví.
V regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x V uživatelské příručce daného UAS.
Praktickou zkouškou.
21. Je povoleno létat bezpilotním letadlům uvnitř zeměpisných zón?
Provoz je možný pouze v souladu s podmínkami a/nebo omezeními dané zeměpisné zóny.
Ano, pokud je výška letu omezena na 50 m a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
x Ne, všechny lety prováděné v těchto zónách vyžadují povolení příslušného správního orgánu.
Ano, pokud je hmotnost UA nižší než 2 kg a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
20. Které tvrzení o provozu ve vizuálním dohledu (VLOS) je správné?
Pokud není schopen UA vidět pilot, spoléhá se na pozorovatele vzdušného prostoru.
Za VLOS se považují lety do výšky maximálně 120 m nad zemí.
x Provozem VLOS se rozumí, že UA zůstává po celou dobu letu v dohledu.
Pokud se UA ztratí z dohledu díky přírodním překážkám, jedná se stále o VLOS.
19. Kdo je odpovědný za pojištění dronu, je-li pojištění právními předpisy požadováno?
Pouze dálkově řídící pilot.
Jak provozovatel dronu, tak dálkově řídící pilot.
x Požadavek na pojištění provozu UA neexistuje.
Pouze provozovatel dronu.
18. „Otevřená“ kategorie provozu vyžaduje:
Certifikaci UAS a osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
Povolení Úřadu pro civilní letectví.
Předložení posouzení bezpečnostních rizik nebo prohlášení (deklarace) o provozu Úřadu pro civilní letectví.
x Registraci provozovatele UAS, osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota a dodržování provozních omezení této kategorie provozu.
17. Bezpilotní letadlo o hmotnosti 3 kg létá ve vodorovné vzdálenosti 7 m od nezapojených osob. Je tento provoz legální?
Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C2, pro kterou je minimální bezpečná vodorovná vzdálenost od nezapojených osob 5 m.
Ne, i bez štítku třídy spadá do třídy C3 a musí dodržovat minimální bezpečnou vodorovnou vzdálenost od nezapojených osob 150 m.
Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C1 a může létat i nad nezapojenými osobami, pokud se nejedná o shromáždění lidí.
x Ne, pokud je toto UA vybaveno štítkem třídy C2, musí dodržovat vzdálenost nejméně 30 m od nezapojených osob, resp. 5 m s aktivní funkcí nízkorychlostního režimu „low speed mode“.
16. Doplňte správně následující větu: „Kontrolní seznam pro předletovou kontrolu...“:
používají pouze profesionální dálkově řídící piloti.
x používají piloti bezpilotních letadel k zajištění jejich bezpečného a legálního provozu.
může být využit policií ke kontrole, zda dálkově řídící pilot splňuje předpisy.
lze použít k informování nezapojených osob, čímž se z nich stanou osoby „zapojené“.
15. Co v kontextu bezpilotních letadel znamená prakticky zkratka VLOS?
Pilot létá se svým bezpilotním letadlem do takové vzdálenosti, že jej není schopen vidět.
Pilot létá v blízkosti osob horizontálně.
x Pilot létá s bezpilotním letadlem tak, že je schopen ho po celou dobu letu vidět.
V rámci předletové přípravy pilot zkontroloval předpověď počasí.
14. V rámci předletové kontroly pilot nemusí zkontrolovat:
Okolní vzdušný prostor a případnou přítomnost jiných uživatelů vzdušného prostoru.
Správnou polohu těžiště u soukromě zhotoveného letadla s pevnými křídly.
Bezpečné a zajištěné nasazení vrtulí.
x Letové plány letadel s pilotem na palubě v oblasti provozu.
13. Kde naleznete aktuální vyobrazení zeměpisných zón v ČR pro bezpilotní letadla?
Na internetových stránkách Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol).
Na internetových stránkách Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
x Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Na internetových stránkách Řízení letového provozu ČR, s.p. (ŘLP ČR, s.p.).
12. Jaký systém osvětlení musí být na bezpilotním letadle zastavěn pro noční lety?
Červená / zelená světla.
Žluté / červené stroboskopické světlo.
Zelené stroboskopické světlo.
x Bílé stroboskopické světlo.
11. Je létání za podmínek vizuálního dohledu (VLOS) podmíněno využitím pozorovatele bezpilotního letadla?
Ano, dálkově řídící pilot musí vždy využívat pozorovatele bezpilotního letadla.
Ano, jedná se o požadavek nařízení (EU) č. 209/947 pro provoz VLOS.
Ne, můžete využít nezapojenou osobu, aby vám pomohla.
x Ne, pro létání s bezpilotním letadlem ve vizuálním dohledu (VLOS) není potřeba využít pozorovatele bezpilotního letadla.
10. Jaká je správná reakce dálkově řídícího pilota, pokud do zóny jeho provozu vstoupí jiný provoz letadel?
Musí dát přednost rozměrově menším letadlům.
Musí dát přednost všem jiným letadlům.
Musí dát přednost letadlu přilétávajícímu zprava.
x Musí dát přednost pouze letadlům s pilotem na palubě.
9. Jaká je povolená maximální výška od nejbližšího bodu na povrchu země?
100 m
x 120 m
150 m
50 m
8. Které z údajů „předpovědi počasí“ by měly být pro provoz Vašeho UAS nejpodstatnější?
Všechna data meteorologické zprávy METAR.
x Teplota, vítr, vlhkost, srážky.
Výstrahy na námrazu a bouřky, úrovně ozónové vrstvy a pylových alergenů.
Letová dohlednost, atmosférický tlak.
7. Situační povědomí dálkově řídícího pilota je založeno na:
x Schopnosti pilota vnímat všechna možná rizika v provozním prostředí, chápat je a jednat podle nich.
Schopnosti pilota ovládat UAS pomocí vizuálního systému připojeného ke kameře, jako je metoda FPV (first-person view).
Schopnosti pilota ovládat UAS s pomocí pozorovatele bezpilotního letadla.
Schopnosti pilota provozovat UAS mimo vizuální dohled.
6. Co se v letectví rozumí pojmem „security“?
Pravidla létání ve vzdušném prostoru stanovující právo přednosti.
x Ochrana letectví před protiprávními činy.
Zvláštní pojištění pokrývající škody zapříčiněné provozem UAS.
Funkce UAS, která zamezuje letu ve vyhrazeném vzdušném prostoru.
5. Která z následujících možností pro provoz UAS označených třídou C0 v podkategorii A1 je pravdivá?
x Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
Dálkově řídící pilot může přelétat shromáždění lidí a od nezapojených osob musí dodržovat vodorovnou vzdálenost alespoň 30 m.
Dálkově řídící pilot může přelétat nad shromážděním lidí a nad nezapojenými osobami.
Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby.
4. Kdy je potřeba prohlédnout hlavní součásti UAS?
Příležitostně.
Jen v případě nehody.
Pouze při letu nad shromážděními lidí.
x Před každým letem a po něm.
3. Je provoz UAS v těsné blízkosti řízeného letiště povolen?
Ano, pilot musí dodržovat omezení dané příslušnými zeměpisnými zónami v oblasti provozu.
Ano, v blízkosti letiště může pilot létat v tzv. „NO-FLY“ zeměpisných zónách.
Ano, pilot nesmí létat pouze v prostoru aktivních vzletových a přistávacích drah letiště.
x Ne.
2. Co je to „kontrolní seznam“ a jak jej lze použít, ve vztahu k provozu UAS?
Strukturovaný seznam oblastí provozu, které byly v souvislosti s provozem UAS již posouzeny. Při použití tohoto kontrolního seznamu není třeba předmětné oblasti provozu znovu posuzovat.
x Strukturovaný seznam předepsaných položek a činností, které musejí být provedeny, nebo body, jež je třeba zohlednit. Lze ho použít např. pro předletovou přípravu, předletovou kontrolu, nouzové postupy, údržbu.
Seznam, který je potřeba použít k prokázání, že byly pravidelně prováděny všechny nezbytné kontroly UAS. Používá se výhradně pro potřeby pojištění provozu UAS a při kontrole policií.
Seznam dat předletových kontrol, který lze využít při jakékoli pojistné události.
1. Jak můžete v souvislosti s provozem UAS definovat „mimořádnou situaci“?
Pouze situace, při níž je v důsledku úplné ztráty řízení nevyhnutelná havárie UA.
x Situace je definována jako „mimořádná“ pouze pokud je uvedena v seznamu „mimořádných události“ v materiálech AMC nebo v uživatelské příručce.
Pouze situace, přinichž dojde k ohrožení nezapojených osob a kdy je nevyhnutelná letecká nehoda.
Situace, při níž je reálná možnost provozu UAS omezena v důsledku jedné nebo více nepředvídaných (nenadálých) událostí.
xx.Které tvrzení o provozu nad shromážděním lidí je správné?
Pokud jsou osoby tvořící shromáždění zapojené do provozu.
Povoluje se při letu nejméně 120 metrů nad úrovní země.
x V „otevřené“ kategorii provozu je let nad shromážděním lidí zakázán.
S předchozím souhlasem osob, které tvoří shromáždění.
xx.Je možné pořizovat snímky nebo videa soukromého života osob?
Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány ve veřejných prostorech.
Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
x Ne, pokud nemáte od těchto osob výslovný souhlas.
Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány v soukromých prostorech.
xx.Co je považováno za autonomní provoz?
x Rozumí se jím provoz, při kterém je bezpilotní letadlo provozováno bez možnosti zásahu dálkově řídícího pilota.
Rozumí se jím provoz, během kterého je bezpilotní letadlo manuálně řízeno.
Jedná se o provoz v automatickém režimu s možností zásahu dálkově řídícího pilota.
Rozumí se jím provoz, během kterého bezpilotní letadlo letí s pomocí dálkově řídícího pilota.
xx.Během předletové kontroly není potřeba ověřit následující faktory související s bezpečností letu:
Vhodnost meteorologických podmínek.
Vhodnost provozní oblasti (zejména přítomnost překážek a osob v oblasti provozu).
Úroveň nabití baterie, případně dobíjení baterie (je-li to použitelné).
X Hmotnost bezpilotního letadla.
xx.Je při řízení bezpilotního letadla povoleno pití alkoholu?
Ne, řízení s více než 0,2 promile v krvi je nelegální.
Ano, pokud je pilot držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
X Ne, nikdy.
Ano, pokud je pilotovi více než 18 let.
xx.Kdo zajišťuje pokyny pro údržbu?
Pro UAS nejsou požadovány pokyny pro údržbu.
X Výrobce UAS.
Úřad pro civilní letectví.
Prodejce UAS.